Bulletin

Zkušenosti ze zahraničíZkušenosti ze zahraničí

Z Finska na konferenci přijela Anne Brunila, náměstkyně ministra financí Finské republiky, kde se podílela na úspěšném projektu reformy veřejných financí. Právě o finské reformě na konferenci hovořila. Na počátku devadesátých let totiž činil deficit vládního rozpočtu 8 - 11 % HDP. Země také zažila bankovní krizi, jejíž náprava nebyla levná. Na osm procent HDP bylo postupně věnováno na státní pomoc bankám. Nezaměstnanost vzrostla z 5 na 18 procent, což byla pro společnost obrovská zátěž. Skandinávské země totiž tradičně poskytují občanům velkorysé sociální služby a podpory.
Období konsolidace se odehrálo v letech 1991 - 1995. Institucionální změny byly schváleny v červnu 1992.


Ke zvratu v trendech došlo v roce 1998. "Naše situace je podobná vaší, naše problémy byly ale větší," říká paní Brunila.
Začátky měly standardní podobu: výdaje vyrostly na 60 % DPH, přičemž příjmy státního rozpočtu neúměrně zaostávaly. Mandatorní výdaje v něm zaujímaly víc než 80 %. Ale například v roce 2000 již byly příjmy vyšší než výdaje, což svědčí o tom, že i tak velká nerovnováha se dá překonat. Deficit lze převést na přebytek. Jak toho ve Finsku dosáhli? V roce 1991, kdy se vláda po volbách ujala funkce, musela připravit plány, jak se s celkovou recesí vyrovnat. Stanovila cíle, hlavním bylo snížení veřejných výdajů. V prvním období 1993 - 1995 byla snaha udržet rozpočtové výdaje na úrovni roku 1991. Mnoho jich souviselo s pomocí bankám a s dávkami v nezaměstnanosti, bylo tedy třeba zredukovat jiné výdaje. K tomu byly přijaty změny zákonů, dokonce byla v roce 1992 přijata změna ústavy. "Samozřejmě se některá opatření dělala ad hoc", poznamenává paní Brunila. Například úsporné balíčky, a to ve chvíli kdy hrozila krize směnného kurzu a úrokových sazeb. Nejvíc se redukovaly transfery do obecních rozpočtů. Ty musely začít více spoléhat na výběr daní a poplatků. Bylo také třeba zvýšit produktivitu veřejného sektoru, takže se uskutečnila reorganizace veřejných služeb a podniků, aby začaly být víc konkurenceschopné. Vláda začala více privatizovat - veškeré privatizační příjmy byly využity ke snížení dluhu veřejného sektoru.
Celkové škrty ve výdajích dosáhly zhruba 6 % HDP. Přesto se podařilo zachovat vymoženosti sociálního státu, sociální transfery zůstaly na velmi vysoké úrovni. Dávky vyplácené občanům se nesnížily, došlo však ke zvýšení daní. Především DPH a spotřební daně. Veřejnost to kritizovala, také řada politiků a akademických pracovníků. Všichni se báli, že se recese zhorší, postupně však tato politika nabyla na důvěryhodnosti a lidé začali chápat, že je třeba konsolidovat veřejné finance, bez toho nelze zachránit sociální stát a úroveň sociálních služeb.
"V roce 1995 při nástupu nové vlády premiéra Liponena již byla největší krize již byla za námi, ale s konsolidací se muselo pokračovat," říká paní Brunila. Vláda si stanovila jako hlavní cíl ekonomické politiky a vládního programu snížit centrální dluh na určitou úroveň. Stanovila roční výdajové stropy jednotlivých kapitol na období 1996 - 9. Úsporná opatření byla prodloužena, stala se permanentními. Polovina úsporných opatření měla za cíl sociální tranfery domácnostem. Došlo na přídavky na děti, škrty v dávkách v nezaměstnanosti, ve stipendiích a také penzích. I pak zůstala úroveň transferů vysoká, výrazněji se nezvýšila sociální nerovnost a chudoba. Čtvrtina výdajů byla uspořena díky úsporám dotací a administrativy. Došlo ovšem i ke snížení daní, daň z příjmu fyzických osob byla velmi vysoká. "Ačkoliv jsme ještě žili v rozpočtovém deficitu, vláda se rozhodla snížit daně z příjmů," konstatuje paní Brunila. Byla to absolutní nutnost, protože vysoké daně z příjmu mají za důsledek růst nezaměstnanosti. Korporátní daň ale neklesla, naopak se zvýšila z 25 na 28 procent.
Ani ve Finsku se nedomnívají, že svá opatření činili kvůli členství v EU a vyhovění požadavkům unie. "Bylo to pro naše vlastní potřeby, důležité pro Finsko. Chtěli-li jsme mít víc peněz na sociální služby, vyšší penze a zvládli i stárnutí naší populace, museli jsme snížit dluh veřejných financí. Máme proto ambicioznější fiskální politiku, než po nás požaduje EU. Neudržíme ji však, nebudeme-li trvale zvyšovat produktivitu a efektivitu veřejného sektoru." Centrální vláda plánuje výdaje v reálném vyjádření na úrovni rozpočtu 1999, nadbytek udrží na úrovni 1 - 1,5 procenta HDP, sníží centrální dluh na 50 % HDP do 2003, veškeré výnosy z privatizace půjdou na snížení tohoto dluhu. Budou se dále snižovat daně z příjmu. Místní samosprávy mají významnou finanční autonomii, letos bude ukončena reforma v transferech centrální vlády.
Důležitá je dlouhodobá udržitelnost systému. K tomu přispělo několik penzijních reforem, poslední byla přijata letos na podzim. Výdaje na penze jsou o 4 % nižší než před reformami. Vlády obvykle zvyšují výdaje v předvolebním období, aby vyhrály volby. Ve Finsku si v roce 1991 všechny strany konkurovaly v úmyslech, jak budou šetřit. "Letos tomu tak nebude, ale všichni jsou obezřetní." Rozpočet na rok 2003 se dostává nad určený strop, ale ne příliš. V letech 2000 - 2001 jsme získali některé mimořádné příjmy, byly ovšem jednorázové a nebudou se opakovat. Přesto to vedlo ke zvýšení výdajů."
Finsko vyznává rozpočtovou vyrovnanost ve střednědobém rámci, a to jak pro státní rozpočet, tak rozpočty veřejné. Centrální vláda chce zachovat přebytkový rozpočet ve výši 1,5 - 2 %. Pomáhá jí v tom institucionální reforma, ale také transparentnost mimorozpočtových položek a dalších závazků, které nejsou přímo v rozpočtu viditelné.

Zpět