Bulletin

Dva scénářeDva scénáře

Projekt reformy veřejných financí

Dva scénáře - projekt reformy veřejných financí Ministr financí Bohuslav Sobotka si snad nemohl lépe své vystoupení načasovat. Jestliže něco mohlo výrazně potvrdit, že reforma veřejných financí je skutečnou nutností, tak to bylo schválení státního rozpočtu, ke kterému tentýž den došlo v Poslanecké sněmovně. Poslanci vládní koalice nezaváhali a vládní návrh byl přijat: ovšem s rekordním schodkem víc než 111 miliard korun. V tomto kontextu je předání návrhu reformy veřejných financí vládě více než symbolické. Ministr očekává, že po dosažení shody o potřebných krocích ve vládě by byly v roce 2003 projednány v zákonodárných orgánech jednotlivé legislativní změny a od roku 2004 by se začala reforma uskutečňovat.


Debatu o tom, kterou cestu ke zdravějším veřejným financím zvolit, zahájí kabinet v lednu. Změny ve státních výdajích a daních, které mají vést k ozdravění veřejných financí a ke snížení jejich schodků, jsou totiž zpracovány ve dvou verzích. Jedna z nich počítá s výraznými škrty ve výdajích a měla by vést k poklesu deficitu veřejných financí v roce 2006 na 3,7 procenta hrubého domácího produktu. Rekordní deficit bude podle této verze dosažen právě v příštím roce, a to celých 6,3 procenta HDP - v dalších letech by měl pomalu klesat. Umírněnější scénář by vedl k poklesu deficitu veřejných financí na 4,9 procenta HDP, rovněž v roce 2006. Může se také stát, že vláda neuskuteční žádné podstatné kroky: pak by se veřejné finance v roce 2006 propadly do schodku 6,6 procenta HDP, což by bylo mnohem víc, než v kterékoli kandidátské zemi EU. Dokonce několikanásobně tolik, než očekává v té době Turecko (letos má přitom deficit veřejných rozpočtů ve výši 13,2 % HDP - již v příštím roce má klesnout na necelých 6 procent). Turecké hospodaření, což je u nás často používaný výraz pro špatné, chaotické hospodaření, by na tom mohlo být rychle mnohem lépe, než naše, které bychom jako "turecké" ve špatném slova smyslu označovali jen velmi neradi. Očekává se, že o reformních krocích, které jsou v některých oblastech značně kontroverzní a nebudou vítány s nadšením, bude kromě vlády, poslanců a senátorů jednat předem například tripartita. To znamená nejen odboráři, ale například také zaměstnavatelé. S obrysy reformy již byli seznámeni i krajští hejtmané. Právě v den konference se sešli s ministrem vnitra Stanislavem Grossem v Praze a s plánovanou reformou veřejných financí je seznámil náměstek ministra financí Eduard Janota. Hejtmané mají velký zájem podílet se na přípravách této reformy, ministerstvo financí počítá s tím, že kraje budou hrát významnou roli. Mezi nutné podmínky konsolidace veřejných rozpočtů zahrnuje důsledné dodržování principu subsidiarity, což přímo souvisí s reformou veřejné správy. Zadlužení obcí nepokládá za klíčový problém.
Ministr Sobotka na konferenci uvedl jako jeden z příkladů obtížnosti řešených problémů, že dnešní výdajová politika, spoléhající často na dotaci z privatizačních příjmů státu, zakládá i řadu výdajů pro budoucnost, které již nebude moci v té době rozumně neuskutečnit. Jmenoval konkrétně Státní fond dopravní infrastruktury, který umožňuje zahajovat investice, na něž bude obtížné zajišťovat financování i v letech, kdy privatizační příjmy vyschnou. "Fiskální politika nemá koncepci - rozpočty se schvalovaly podle politické situace a utvořených koalic," řekl ministr. Podle jeho názoru se nemusíme odvolávat výhradně na kritéria Evropské unie: změny bychom museli uskutečnit, i kdybychom do EU nevstupovali. Předložený návrh je ohraničen rokem 2006, i v dalších letech však musí konsolidace veřejných rozpočtů pokračovat.
Předložená koncepce předpokládá, že z celkového počtu navrhovaných změn se jich zhruba třetina týká příjmové a dvě třetiny výdajové stránky veřejných rozpočtů. Ministerstvo financí doporučuje rychlou variantu. Rizikem je přitom oslabení hospodářského růstu, které by nezajistilo plánované příjmy rozpočtu. Pro koordinaci fiskální politiky navrhuje ministerstvo vznik Výboru pro veřejné finance. V prvním čtvrtletí 2003 má proběhnout v jednotlivých kapitolách běžných výdajů státního rozpočtu audit, který zváží efektivitu výdajů a posoudí i správní výdaje včetně počtu zaměstnanců.
Z reformní koncepce ministerstva financí již byly zveřejněny některé konkrétní návrhy, a to především ty, které mohou zajímat nejširší veřejnost. Jde například o změny v nemocenském pojištění, které by měly zabránit jejímu zneužívání. Zpřísnit se má výplata sociálních dávek a stát také nehodlá tak silně podporovat stavební spoření, zejména v těch případech, kdy je občany využíváno jen jako výhodná forma termínovaného vkladu, aniž by výtěžek použili na bydlení. Důležitou součástí koncepce je penzijní reforma. Mzdy ve veřejném sektoru mají růst, ale nikoli jejich celkový objem. Ministerstvo financí počítá se snižováním počtu státních zaměstnanců o dvě procenta ročně.
V rámci harmonizace s evropským právem chce MF zvýšit spotřební daně a DPH. Pro občany se daně z příjmu zvyšovat nemají, daň z příjmu právnických osob má postupně klesat. Ministerstvo přichází s některými novinkami (sjednocení výběru daní a pojistného na sociální zabezpečení, minimální daň pro firmy, změna konstrukce daně z nemovitostí), ale i staronovými návrhy jako jsou registrační pokladny či majetková přiznání. V reformním souboru nechybějí ani ekologické daně, o nichž se již mnoho let uvažuje. Měly by zřejmě podobu zdanění elektrické energie, případně neobnovitelných přírodních zdrojů. Důležitou součástí reformy jsou zásahy do fungování a financování mimorozpočtových fondů a České rozpočtové agentury (ČKA). Ta by měla ukončit činnost v roce 2007, zatímco podle současného zákona může existovat až do konce roku 2011. "Chceme vytvořit legislativní bariéru pro převod dalších aktiv do ČKA," řekl v této souvislosti Bohuslav Sobotka. Fond národního majetku by měl ukončit činnost v roce 2006. Některé malé mimorozpočtové fondy chce ministerstvo financí zahrnout přímo do státního rozpočtu, i samostatné rozpočty fondů dopravy a bydlení by se měly schvalovat spolu se státním rozpočtem. Ministr zdůraznil, že nejde o jednotlivé kroky, ale že současná fiskální politika je ve své podobě neudržitelná. Že jde totiž o strukturální problém, jehož podobu zamlžují dočasné jednorázové příjmy státního rozpočtu. Fiskální politika je největším rizikem domácího ekonomického vývoje a je v absolutním rozporu s principy platnými v EU. Vývoj pak ohrožuje dosažení solidní udržitelné úrovně ekonomického růstu a fakticky neumožňuje vládě realizovat priority, které zakotvila ve svém vládním programu. Což se dá přeložit jako důležité sdělení, že na rozšiřování sociálních výdajů, jako jsou například plošně vyplácené dětské přídavky, peníze ve státní pokladně nejsou a v dohledné době ani nebudou. Deficity veřejných rozpočtů je třeba trvale zaměřovat na konkrétní cíle. Vláda stanoví závazný fiskální cíl v podobě rozpočtového deficitu a fiskální výhled určí agregátní výdajové stropy pro centrální úroveň vlády na 3 až 4 roky. Ty budou rozepsány na závazné výdajové limity pro jednotlivé kapitoly státního rozpočtu a státní fondy. Budou se aktualizovat s ohledem na vývoj ekonomiky. Aby byl tento agregátní výdajový strop dodržen, přijme vláda opatření ke snížení výdajů.
Kvalitní a kredibilní, taková musí být podle Sobotky úspěšná fiskální konsolidace. Kredibilitu přitom nezíská bez penzijní reformy a reformy zdravotnictví. Pokud reforma neuspěje, prohrají všichni.

Zpět